Hoog ranken in Google in 2018? Top posities behalen in Google? Het is niet gemakkelijk om in 2018 een hoge positie in Google te bereiken met je pagina’s. Er is veel werk nodig om te zorgen dat alle puntjes waar Google tegenwoordig op let te optimaliseren voor elke pagina die gemaakt wordt. Zo moet je als marketeer rekening houden met veel verschillende punten die zorgen dat je website goed vindbaar in Google is.
Elk jaar past Google het algoritme aan wat ze gebruiken om te bepalen hoe relevant een website of pagina is voor een zoekwoord. Hieronder leest u welke factoren in 2018 belangrijk zijn voor een goede positie.
1: Directe website bezoeken
De belangrijkste factor voor hoge posities. Google vind het een goed signaal als bezoekers direct naar een website gaan omdat de inhoud en informatie op de website dan als waardevol gezien wordt.
2: Tijd op de website
Als bezoekers langere tijd doorbrengen op de website is dit een positief signaal.
3: Aantal pagina’s per sessie
Voor de eerste 3 posities in Google geld dat bezoekers 3-3.5 pagina’s per bezoek bekijken. Dit zorgt er ook voor dat de bounce rate laag is en dus een signaal dat de bezoeker gevonden heeft wat hij zoekt, of in ieder geval interessante content vind.
4: Bounce Rate
De bounce rate moet lager zijn dan 51% voor hoge posities. Als bezoekers vertrekken direct nadat ze op de website arriveren is dit een slecht signaal. Ze vinden dan waarschijnlijk niet de informatie waar ze naar op zoek zijn.
5: Totaal aantal verwijzende domeinen
Hoe meer backlinks van unieke domeinen hoe hoger de positie, dit in combinatie met unieke ip adressen. Het is nog steeds erg belangrijk om zoveel mogelijk backlinks van verschillende domeinen te verzamelen.
6: Totale aantal backlinks
Hoe hoger het aantal backlinks hoe hoger de website scoort in de zoekmachines. Dus het is belangrijk zoveel mogelijk links richting de website te verzamelen. Het is tegenwoordig echter wel erg belangrijk om te zorgen dat de kwaliteit van de links niet te slecht is, spamlinks of links van zeer slechte kwaliteit zorgen voor een link penalty of in ieder geval voor een negatieve factor.
7: Totaal aantal unieke ip adressen
Belangrijk is dat niet teveel backlinks van hetzelfde ip adres afkomen. Dit kan namelijk een teken zijn dat er gebruik gemaakt wordt van link farms of link netwerken. Google is hier fel tegen.
8: Aantal Do-follow backlinks
Dit is vooral belangrijk voor de eerste 5 posities. Hoe meer links do-follow zijn hoe beter.
9: Lengte van de inhoud
De lengte van de inhoud is erg belangrijk. Pagina’s moeten ongeveer 100 – 1000 woorden bevatten. Pagina’s met een hoge positie hebben meestal veel tekst en inhoud wat meestal samengaat met veel informatie en kwaliteit.
10: Website beveiliging (HTTPS)
Installatie van een SSL certificaat heeft een positief resultaat op een betere positie in Google. Tegenwoordig is er geen excuus meer om geen SSL certificaat te installeren aangezien deze gratis te configureren zijn. Control panels als Plesk ondersteunen gratis SSL certificaten. Ook worden de gratis SSL certificaten via Certbot wordt veel gebruikt.
11: Totaal aantal keywords
Hoe groter het aantal backlinks met keywords hoe hoger de positie.
12: Keywords in backlinks
Hoe groter de diversiteit aan keywords in de backlinks hoe beter. Afwisseling van de gebruikte keywords is erg belangrijk.
13: Keyword in body tekst
Belangrijk is om het keyword waarvoor je hoog in Google wil scoren op te nemen in de body tekst van de pagina. Voor hoge volume zoekwoorden is het ook aan te bevelen om het keyword terug te laten komen op pagina’s die gelinkt worden. Google gebruikt tegenwoordig semantic search in hun algoritme, synoniemen en natuurlijke zinsopbouw is erg belangrijk. Lees hier meer over in het moz.com artikel hierover.
14: Keyword density
Belangrijk is om er voor te zorgen dat er geen keyword stuffing wordt gedetecteerd door Google. 1 of 2x een keyword gebruiken op een tekst van 500 woorden lijkt het maximum. Belangrijk ook is om synoniemen te gebruiken en natuurlijke zinsopbouw en woordvariatie.
15: Keyword in titel
Minder belangrijk dan vroeger maar nog steeds een punt om te optimaliseren is het gebruik van het zoekwoord in de titel van de pagina.
16: Keyword in de meta omschrijving
Niet meer per sé noodzakelijk is het gebruik van het zoekwoord in de meta omschrijving. Het lijkt dat het niet meer zo belangrijk is om je meta omschrijving te voorzien van keywords.
17: Video op de pagina
Het toevoegen van video op de pagina lijkt geen positief effect te hebben op de positie waarop de pagina te vinden is in Google.
Deze informatie is gebaseerd op de studie die SEMrush voor 2018 heeft gemaakt op basis van 600.000 keywords. De volledige studie kunt u hier lezen: SEMrush ranking factors 2018