/De beste tools voor SEO optimalisatie in 2018

Niets is zo belangrijk als bezoekers en het onder de aandacht brengen van je content en pagina’s. Wat is het doel van je website? Wil je iets verkopen of informatie delen met je doelgroep? Wat je doel ook is, er zijn bezoekers nodig om je producten te verkopen of om je informatie te delen.

Google is al vele jaren één van de beste bronnen van verkeer. Omdat de bezoekers die via Google komen meestal specifiek zoeken naar bepaalde content of zoekwoorden.

Een hoge positie bereiken in Google is niet gemakkelijk, zeker voor populaire zoekwoorden waar veel concurrentie strijd om de beste posities is het erg lastig om top posities te bemachtigen. Bovendien past Google steeds weer het algoritme aan om technieken die gebruikt worden om hoger in de Google index te komen te beperken.

Gelukkig zijn er tegenwoordig nogal wat hulpmiddelen beschikbaar die je kunt gebruiken om je SEO werkzaamheden te plannen, te analyseren en te optimaliseren. Hieronder vind je een aantal van de beste gratis seo tools (hulpmiddelen) voor 2018 die je kunt gebruiken om betere posities te bereiken in Google en te helpen met de zoekmachine optimalisatie voor je website.

Wat zijn SEO tools?

Er zijn heel veel verschillende websites en software pakketten die speciaal gemaakt zijn om het gemakkelijk te maken om te analyseren, optimaliseren en promoten van je content. Het maakt niet uit of je een ZZP’er bent of werkt bij een groot bureau, SEO is een van de meest belangrijke onderdelen van je online marketing campagne.

Ubersuggest (gratis)

Ubersuggest

Een van de betere gratis hulpmiddelen is Ubersuggest, een geweldige hulp bij het onderzoeken van keywords. Door je gewenste zoekwoord in te geven krijg je heel veel suggesties die gerelateerd zijn aan je zoekwoord(en). Je kunt met deze tool onderzoeken hoe vaak er naar een keyword of brede keywords gezocht wordt. Met deze informatie kun je dan eenvoudig een overzicht maken van de belangrijke keywords die terug moeten komen in je content.

LSIGraph (gratis)

Met LSIGraph kun je Latent Semantic Indexing (LSI) Keywords genereren voor je content. Nu Google steeds hogere eisen stelt aan hun content sinds de Hummingbird update (2013) en de RankBrain update (2015) is Latent Semantic Indexing steeds belangrijker aan het worden. Door te zorgen voor content die is voorzien van gerelateerde zoekwoorden en begrippen wordt het gemakkelijker voor Google om de content te begrijpen en kan Google de content beter koppelen aan bezoekers. Tevens helpt deze tool voorkomen om steeds hetzelfde zoekwoord te gebruiken. Natuurlijk is voor het gebruik van deze tool en de zoekopdrachten die je ermee kunt genereren het erg belangrijk dat je de intentie begrijpt van waar je gebruikers naar zoeken.

SemRush (betaald, maar gratis test periode)

Semrush

SEMrush is een van de bekendste (betaalde) websites die je kunt gebruiken voor zoekwoord onderzoek, analyse, en optimalisatie van je website en content. Je kunt SemRush echter wel eerst gratis proberen zodat je eerst alles kunt testen.

In SEMrush kun je projecten aanmaken waarmee je al je activiteiten kunt bijhouden. De proactieve SEO aanbevelingen en zoekwoord suggesties helpen om een groter bereik op te bouwen.

Om eerlijk te zijn gebruik ik SEMrush vooral om te analyseren welke betaalde keywords de concurrentie gebruikt. Zo kun je in het gedeelte “Advertising research” precies zien voor welke zoekwoorden betaald wordt en hoeveel verkeer deze opleveren. Dit is erg nuttig als je een adwords campagne opzet en je nieuwsgierig bent wat de beste betaalde zoekwoorden zijn.

Buzzsumo (beperkt gratis)

Als je een overzicht hebt gemaakt van je keywords dan kun je met Buzzsumo controleren welke content er hoog scoort met betrekking tot die keywords. Met deze tool kun je eenvoudig analyseren wat er populair is en waarmee je rekening moet houden. Ook is deze tool geweldig om inspiratie op te doen en nieuwe ideeën te krijgen.

Doordat je gericht kunt zoeken naar content die te maken heeft met je gewenste zoekwoorden krijg je een aantal suggesties en daarbij ook hoe vaak die content is gedeeld op bijvoorbeeld de social media.

Buzzsumo werkt ook geweldig om inspiratie op te doen over een onderwerp of voor nieuwe ideeën doordat je kunt bladeren in content van anderen die over hetzelfde of gerelateerde informatie gaat.

Website Auditor (beperkt gratis)

Website Auditor

Als je pagina of artikel is geschreven dan is een van mijn persoonlijk favoriete tools die je kunt gebruiken om je tekst te optimaliseren Website Auditor. Je kunt met deze tool je pagina’s en website tot in detail optimaliseren en analyseren. Tevens helpt deze tool om eventuele problemen met je website in kaart te brengen. Je kunt de tool gratis downloaden en testen, na enige tijd moet je een klein bedrag betalen voor updates.

De Website Auditor tool geeft je de mogelijkheid om je gehele site te analyseren. Het grote voordeel hiervan is dat je meteen kunt zien of er ergens problemen zijn met je website. Alle belangrijke punten worden geanalyseerd en duidelijk aangegeven waar je dingen moet aanpassen om het op te lossen.

Belangrijke zaken worden geanalyseerd zoals: keyword stuffing, problemen met opmaak zoals dubbele H1 tags of technische factoren zoals gebroken links, html en css fouten, is de pagina mobiel vriendelijk, zijn er blokkerende bronnen, zijn er onderdelen die niet gecomprimeerd zijn etc.

Eigenlijk kun je alle informatie die je nodig hebt om je pagina en website te optimaliseren met deze tool bekijken. Wat ook fijn werkt is dat je kunt aangeven met welke concurrenten of welke pagina’s van je concurrent een vergelijking gemaakt wordt.

Yoast SEO (beperkt gratis)

Yoast SEO plugin WordPress

testVoor mensen die WordPress gebruiken raad ik aan om de Yoast SEO plugin te installeren. Het is met deze plugin zeer eenvoudig om je titel en omschrijving aan te passen van je pagina of bericht. Deze plugin werkt erg goed samen met de Website auditor omdat je gemakkelijk kunt testen door je meta title en meta description aan te passen en direct het resultaat te bekijken.