Tips voor een perfect geoptimaliseerde pagina in 2018
On page seo zijn de factoren die helpen om betere posities te bereiken in de zoekmachines. Wanneer klanten een website laten maken helpen wij bij de zoekmachine optimalisatie. Onze seo specialist analyseert de zoektermen op de toegevoegde pagina’s door middel van onze seo scan. Hoger in Google komen is niet gemakkelijk, maar door te zorgen dat een aantal punten opgenomen worden in de pagina proberen we de vindbaarheid van de website te verbeteren. Opgemerkt moet worden dat belangrijkste punt om op hoge posities in Google te komen zijn externe links richting je website / pagina het belangrijkste, maar ook het moeilijkste onderdeel.
Een van de belangrijkste onderdelen van je pagina optimalisatie is zorgen dat je bezoekers precies vinden wat ze zoeken. Hoe langer je bezoekers op je pagina(s) blijven voor ze vertrekken hoe beter. Zorg dat je pagina super relevant is voor de zoekopdrachten van je bezoekers.
Omdat we vooral optimaliseren voor Google geef ik hier een lijst met punten die helpen om hoger te ranken in Google.
Pagina URL
Pagina titel
Meta description
Titel in h1 tag
Multimedia
Onderschrift in h2 tag
Keyword in 1e 100 woorden
Responsive design
Gerelateerde externe links
Interne links
Snelle laadtijd
Gebruik LSI zoekwoorden
Optimaliseer plaatjes
Gebruik social buttons
Lange inhoud
Verlaag bouncerate
Kwalitatieve content
Indexeerbaar
Pagina URL
Het gebruik van je keyword in de URL is verstandig, de url geeft duidelijk aan waar het over gaat en als er een link naar je pagina gemaakt wordt is de kans groot dat je keyword overgenomen wordt en zo meehelpt aan het beter ranken in Google. Het gebruik van je keyword in de URL is echter voor de Google ranking factor maar erg klein. Volgens Google zelf niet de moeite waard om er veel moeite voor te doen: John Mueller over keyword in url
Een duidelijke URL:
scoort beter dan een onduidelijke:
Het is vooral een duidelijke relevante structuur die helpt bij het beter indexeren van de pagina’s. Probeer altijd je belangrijkste zoekwoord op te nemen in de URL.
Pagina titel
De Titel van je pagina is een indicatie voor Google waar de pagina over gaat. Het gebruik van je belangrijkste zoekwoord (exact match keyword) aan het begin van de titel is hierbij belangrijk. Er zijn echter verschillende bronnen die claimen dat Google ook pagina’s in de top 10 laat zien waar de (exact match) zoekwoorden niet in de titel staan. Tests laten zien dat je soms zelfs een betere positie krijgt als je geen exact match gebruikt: Split testing titles. De pagina’s die wij optimaliseren scoren echter vaak beter als we de exact match keywords wel gebruiken aan het begin van de titel.
Meta description
De Meta description of de omschrijving van je pagina is erg belangrijk. Meestal gebruikt Google deze tekst in de snippet die je ziet in de zoekresultaten. Maar Google durft ook tekst op je pagina te gebruiken voor de snippet. Het blijft echter zeer belangrijk om deze te optimaliseren met je belangrijkste zoekwoord(en).
Titel in H1 heading
Het herhalen van de pagina titel helpt om duidelijk aan te geven waarover de pagina gaat. De H1 heading is bedoeld om de nadruk te leggen op de inhoud van de pagina. Beste is dan ook om deze één keer terug te laten komen, echter met de nieuwe html5 templates wordt de H1 tag vaak meerdere malen gebruikt. Dit is echter volgens Google geen probleem: My site template has multiple H1’s
Multimedia
Het gebruik van multimedia op je pagina zoals: plaatjes, video en infographics zorgt ervoor dat bezoekers langer op je pagina blijven (ranking factor) en helpen tevens bij het terugdringen van de bouncerate. Wat we willen voorkomen is dat bezoekers meteen de pagina verlaten aangezien Google dit ziet als niet relevant voor de gezochte content met als gevolg een lagere ranking.
Onderschrift in H2 tag
Je zoekwoorden terug laten komen in een h2 header helpt bij het hoger ranken. Dus probeer je belangrijkste zoekwoorden minstens 1x terug te laten komen in een h2 header.
Keyword in de 1e 100 woorden
Om Google beter te laten begrijpen waar je artikel of pagina over gaat is het belangrijk om in de eerste 100-150 woorden je belangrijkste zoekwoorden terug te laten komen. Meeste gebeurt dit automatisch maar sommige mensen gebruiken een uitgebreide intro waarin algemene informatie gegeven wordt.
Responsive design
In 2015 is Google begonnen met het belonen van websites die mobiel vriendelijk zijn. Responsive webdesign speelt hierbij een grote rol. Inmiddels heeft Google zelfs aangegeven dat ze mobile first ranken: Mobile first indexing. Dit betekent dat de mobiele versie van de website geïndexeerd wordt. De desktop versie is minder belangrijk. Wil je dus hoge posities veroveren in Google dan moet je mobiele versie geoptimaliseerd zijn dit betekend:
Google heeft hiervoor een aantal tools beschikbaar waarmee je kunt testen of je pagina voldoet:
Gerelateerde externe links
Gebruik externe links die informatie geven over het onderwerp waarover je artikel gaat of die linken naar pagina’s die over soortgelijke informatie gaat. Hierdoor help je Google om het onderwerp van je pagina te bepalen en tevens door naar belangrijke bronnen te linken zoals Wikipedia geef je aan belangrijke bronnen op te namen in je artikel wat helpt om de kwaliteit te verhogen.
Het vinden van goede externe links lijkt moeilijker dan het is, je kunt bijvoorbeeld een website als buzzsumo gebruiken voor het vinden van gerelateerde informatie.
Interne links gebruiken
Ideaal linken we vanuit ons nieuwe artikel naar eigen content die over hetzelfde onderwerp gaat. Hiermee verhogen we ook weer de kwaliteit van onze interne links, we geven aan dat onze content gerelateerd is aan dezelfde soort content en we helpen Google bij het aangeven waarover onze content gaat. Natuurlijk is het belangrijk om geen links te spammen maar maximaal 2-5 links te gebruiken in onze artikelen.
Als je een CMS als WordPress gebruikt dan kun je bij je artikelen meestal kiezen voor het gebruiken van gerelateerde artikelen. Er worden dan links geplaatst naar artikelen uit de zelfde categorie of met dezelfde tags, het opnemen van extra links in je artikel naar eigen content is dan eigenlijk al niet meer nodig.
Snelle laadtijd
Google verwacht dat je website snel, informatief en gebruiksvriendelijk is: Web fundamentals. Dit heeft te maken met de “mobile first” strategie. Natuurlijk verwachten bezoekers tegenwoordig dat je pagina binnen 4 seconden geladen is en dat de website gemakkelijk werkt op alle apparaten zoals mobiel, tablet en desktop. Om te testen of je pagina voldoet aan deze eisen heeft Google ook weer een aantal tools ter beschikking gesteld die je kunt gebruiken om je pagina te optimaliseren zoals:
Gebruik LSI zoekwoorden
Gebruik maken van LSI zoekwoorden, synoniemen. Google gebruikt LSA om de relevantie van je pagina te bepalen. De LSI zoekwoorden beïnvloeden tevens de kwaliteit van je pagina. Neem deze woorden op in je teksten. Overigens is het gebruik van synoniemen verstandig voor verschillende redenen. Gebruik van synoniemen zorgt ervoor dat je niet alleen gevonden wordt voor je belangrijkste zoekwoorden maar ook voor gerelateerde zoekwoorden. Bij het optimaliseren van je teksten gaat het er niet om dat je zo veel mogelijk hetzelfde zoekwoord gaat spammen maar juist ook door gebruik te maken van zoveel mogelijk gerelateerde informatie die ervoor zorgt dat je tekst beter leesbaar is en informatie geeft die gerelateerd is aan het belangrijkste zoekwoord om zo de kwaliteit van je tekst te vergroten. LSIGraph helpt bij het vinden van de juiste LSI zoekwoorden.
Optimaliseer plaatjes
Gebruikte afbeeldingen moeten niet alleen geoptimaliseerd worden qua formaat maar ook de alt tekst is zeer geschikt om je belangrijkste zoekwoorden te gebruiken. Gebruik maken van plaatjes in je teksten helpt om je content aantrekkelijker te maken maar ook vaak om de content beter te begrijpen. Een bekend gezegde is: “A picture is worth a thousand words” en dat is vaak het geval.
Gebruik social buttons
Social media is misschien geen ranking signal maar door je content te delen online neemt wel de zichtbaarheid toe en zorgt vaak voor extra links richting je pagina / website. Studies laten zien dat het gebruik van duidelijke knoppen van social media platformen tot 700% meer shares opleveren!
Gebruik lange content
Gebruik maken van zeer gedetailleerde inhoud die alle aspecten van je inhoud uitlegt en behandeld. Dit zorgt er wederom voor dat de kwaliteit toeneemt. Langere content zorgt tegenwoordig ook voor hogere posities. Uit data van SEMRush blijkt dat het gemiddelde artikel voor een nummer 1 positie bestaat uit 1890 woorden.
Verlaag je bouncerate
Gebruikers die direct weggaan als ze op je website komen verhogen je bouncerate. Het verlagen van je bouncerate en verhogen van de tijd op je pagina zorgt voor een positief signaal richting Google. Om je bouncerate te verlagen is het ook weer belangrijk dat er visueel aantrekkelijke content gebruikt wordt en dat je informatie aanbied die je bezoekers graag willen lezen. Als je lezers commentaar achter kunnen laten of op een of andere manier informatie kunnen delen dan kan dit ook enorm helpen bij het verhogen van hun tijd op je pagina.
Indexeerbaar
Belangrijk is ook dat je pagina of website niet geblokkeerd is via je robots.txt of via een .htaccess of noindex tag in je html. Immers als zoekmachines geen toegang hebben tot je content dan zul je ook nooit te vinden zijn in de resultaten!
Structured data
Er zijn nog wat extra puntjes die belangrijk zijn om toe te voegen aan je pagina. Een ervan is het gebruik van structured data. Structured data is extra code die je kunt toevoegen aan je pagina en waarmee extra informatie beschikbaar gesteld wordt voor de crawlers / zoekmachines. Het grote voordeel van het gebruik van deze extra informatie is dat dit gebruikt kan worden bij de zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld reviews, een adres, breadcrums of gerelateerde informatie opnemen in de structured data. Als deze extra informatie opgenomen wordt tijdens het weergeven van de zoekresultaten dan noemen we dit een rich snippet. Lees hier meer over structured data: